14.11.2020

Via Baltica. Wojewoda wydał decyzję na odcinek Łomża - Kolno, przyszłym roku przybędzie 51 km trasy

Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski, na wniosek Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Inwestycja obejmuje budowę drogi ekspresowej S61 na odcinku od węzła „Łomża Zachód” (z węzłem) do węzła „Kolno” (bez węzła) o długości prawie 13 km, budowę odcinka drogi krajowej nr 64 na odcinku od węzła „Łomża Północ” do Elżbiecina o długości ok. 6,2 km oraz drogowych obiektów inżynierskich i niezbędnej infrastruktury technicznej na terenie gmin: Łomża, Miasto Łomża i Piątnica.

Ta inwestycja łączy się z budowanym już fragmentem S61 Łomża Południe – Łomża Zachód, tworząc tym samym kompletną obwodnicę Łomży.

Chodzi o ostatni odcinek drogi ekspresowej S61 położony na terenie województwa podlaskiego, który jest fragmentem międzynarodowej drogi Via Baltica. Natomiast przedostatni, jeśli chodzi o całą S61 - do końca tego roku ma być złożony jeszcze wniosek o decyzję ZRID dla odcinka Podborze - Śniadowo w woj. mazowieckim.

Obwodnica o parametrach drogi szybkiego ruchu 

Zakres robót budowlanych obejmuje:

  • budowę dwujezdniowej (po dwa pasy ruchu w każdym kierunku) drogi ekspresowej S61 na odcinku od węzła „Łomża Zachód” (z węzłem) do węzła „Kolno” (bez węzła),

  • budowę jednojezdniowej drogi krajowej nr 64 na odcinku od węzła „Łomża Północ” do Elżbiecina,

  • budowę trzech węzłów,

  • przebudowę i rozbudowę istniejących dróg publicznych,

  • budowę dodatkowych jezdni, chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych, zjazdów, zatok autobusowych, placów do zawracania, wjazdów awaryjnych i przejazdów awaryjnych,

  • budowę systemu odwodnienia powierzchniowego i wgłębnego,

  • budowę ogrodzenia drogi ekspresowej S61 i drogi krajowej nr 64,

  • budowę przepustów, także pełniących funkcję przejść dla zwierząt,

  • budowę obiektów inżynierskich w ciągu drogi ekspresowej i drogi krajowej, w tym obiektów pełniących funkcję przejść dla zwierząt oraz obiektów inżynierskich nad drogą ekspresową i drogą krajową,

  • budowę kanalizacji deszczowej oraz zbiorników wodnych wraz z urządzeniami podczyszczającymi,

  • przebudowę i budowę koryta cieku naturalnego i rzek wraz z umocnieniem brzegów,

  • budowę urządzeń ochrony środowiska (ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych, urządzeń oczyszczających – separatory, przejść dla zwierząt średnich/dużych, przepustów/przejść ekologicznych dla zwierząt małych/płazów),

  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego,

  • budowę kanału technologicznego wzdłuż drogi ekspresowej i drogi krajowej,

  • przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej (sieci elektroenergetycznych niskiego i średniego napięcia, sieci teletechnicznych, sieci wodociągowych, drenaży). 

Budowa tego ostatniego odcinka trasy Via Baltica na terenie województwa podlaskiego jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych. Jego główne cele to: poprawa społecznej, ekonomicznej i przestrzennej spójności z krajami Unii Europejskiej na poziomie lokalnym i regionalnym, zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa, poprawa warunków ruchu (przepustowość, zmniejszenie strat czasu) oraz zapewnienie komfortowego i szybkiego przejazdu wszystkim użytkownikom projektowanej drogi.

Chodzi również o zapewnienie odpowiednich parametrów nośności nawierzchni, spełniających kryteria dopuszczenia ich dla przejazdu pojazdów ciężkich, zmniejszenie uciążliwości oddziaływań na środowisko ze względu na hałas, zanieczyszczenia powietrza oraz wód powierzchniowych.

Harmonogram

Inwestycję wykona firma Toto. Umowa z wykonawcą została podpisana w październiku 2018 roku i miała wartość 525,6 mln zł. Wniosek o decyzję ZRID został złożony w połowie sierpnia 2019 roku, ale jak wyjaśnia GDDKiA, wydanie decyzji przeciągnęło się w czasie ze względu na kwestie formalnoprawne związane m.in. z podziałami nieruchomości w rejonie węzła Nowogród.

Droga ma być oddana do użytku wiosną 2023 roku.

Obecnie przez centrum Łomży przechodzi ruch tranzytowy m.in. w kierunku państw bałtyckich i Rosji (Obwodu Kaliningradzkiego). Obwodnica poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego i komfort życia mieszkańców.

Tempo prac na innych odcinkach via Baltiki sprawia, że w II połowie przyszłego roku gotowe będą kolejne trzy części S61 o łącznej długości przeszło 51 km (Śniadowo - Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn). Z pozostałych podlaskich odcinków S61 w budowie są jeszcze dwa fragmenty: Suwałki - Budzisko oraz Łomża Południe - Łomża Zachód.

Wcześniej, do użytkowanego od końca 2014 roku fragmentu obwodnicy Augustowa, dołączyła - oddana do użytku 13 kwietnia 2019 roku - obwodnica Suwałk oraz - od 14 maja bieżącego roku - druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna.

 Źródła i fot: GDDKiA, Podlaski Urząd Wojewódzki

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
04.29.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
28.04.2024

szukam pracy

Dodaj nowe ogoszenie