19.11.2020

Via Carpatia. Którędy pobiegnie droga łącząca z trasą Via Baltica?

Jednym z elementów sieci dróg szybkiego ruchu w województwie podlaskim ma być droga ekspresowa S16 łącząca drogę ekspresową S61 w rejonie Ełku z drogą ekspresową S19 w rejonie Białegostoku.

Drogowcy chcą, by łącznik między trasami S19 i S61 (Via Baltica) prowadził od Knyszyna do Ełku i tym samym przeciął Biebrzański Park Narodowy. Na tym fragmencie przebiegałby jako droga S16.

S16 ma być tu drogowym łącznikiem między Via Baltiką i Via Carpatią. Takiemu rozwiązaniu sprzeciwiają się przyrodnicy oraz część okolicznych mieszkańców, którzy uważają, że inwestycja może mieć nieodwracalne konsekwencje dla przyrody.

Docelowo powstać ma dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 67 km, przekroju 2x2 i nośności 115 kN/oś. Dodatkowo, w jej ciągu mają powstać węzły drogowe i obiekty inżynierskie, a firma, która będzie budowała trasę zrealizuje również drogi dla obsługi przyległego terenu. Trasa ma posiadać również urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz ochrony środowiska.

Droga Ełk - Knyszyn z przejściem przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych. Biuro projektowe wykonało prognozę i analizę ruchu, a w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) wypracowało sześć wariantów przebiegu, z których do dalszej analizy skierowane zostały trzy, wszystkie w przybliżeniu poprowadzone w rejonie istniejącej DK65.

 Obecnie trwają konsultacje społeczne, które zakończą się 4 grudnia.

 


 

Wiele samorządów z woj. podlaskiego już wcześniej apelowało, by te drogi połączył odcinek DK8 Białystok - Augustów. Ekspresówka miałaby biec mniej więcej po obecnej drodze nr 8 – od Knyszyna przez Korycin, Augustów do miejscowości Raczki, gdzie arteria połączyłaby się z biegnącą na Litwę via Balticą - trasą S61. W tej wersji trasa jednak też przecięłaby biebrzańskie bagna.

Jak informuje GDDKiA, od 15 września br. rozpoczęły się wstępne prace przy korytarzu alternatywnym dla przebiegu S16, tym razem wzdłuż istniejącej DK8 z przejściem Biebrzy w rejonie Sztabina i połączeniem z S61 na węźle Raczki (obwodnica Augustowa).

Natomiast Fundacja Dla Biebrzy zaproponowała, by podlaski odcinek trasy Via Carpatia omijał Biebrzański Park Narodowy. Według fundacji, łącznik między drogami S61 i S19 powinien prowadzić bardziej na zachód – od Łomży przez Zambrów do Bielska Podlaskiego, czyli w korytarzu dróg krajowych nr 63 i 66.W tym wariancie Białystok nie zyskałby ekspresowego połączenia z północno-wschodnim krańcem Polski, m.in. z Suwałkami i granicą z Litwą. 

Lżej w innych miejscach

Mimo wszystko, realizacja drogi ekspresowej S19 na terenie województwa podlaskiego nabrała w ostatnich latach tempa. Znaczna część inwestycji jest obecnie w fazie przetargów - od Kuźnicy Białostockiej do Sokółki i od Krynic k/Białegostoku, przez Bielsk Podlaski i dalej na południe aż do Lublina. Te odcinki mają również wydane decyzje o uwarunkowaniach środowiskowych. S19.

Najkrótszą drogą

Z całej, liczącej około 175 km podlaskiej części S19, jeden odcinek o długości nieco ponad 40 km jest jeszcze na etapie przygotowań. To fragment od Sokółki przez Czarną Białostocką po Dobrzyniewo Duże, na który 6 marca br. złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). To najkrótszy wariant „eski” pomiędzy Sokółką a Białymstokiem, a dokładnie węzłem Białystok Zachód (połączenie z istniejącą S8 do Warszawy).

Podstawowym założeniem przy wytyczaniu tego przebiegu drogi ekspresowej było wykorzystanie w możliwie największym stopniu korytarza istniejącej drogi krajowej nr 19. Inwestycja rozpoczyna się od węzła Sokółka Zachód, dalej biegnie w pobliżu miejscowości Straż, przez Czarną Białostocką, aż do istniejącej obwodnicy Wasilkowa. Na odcinku od węzła Wasilków (dawniej Święta Woda), który pozostaje bez zmian, do węzła Białystok Północ (dawniej Sochonie) istniejąca jednojezdniowa droga krajowa nr 19 (obwodnica Wasilkowa) zostanie rozbudowana do parametrów drogi ekspresowej (dobudowa lewej jezdni), a taki sam przekrój zyska też kolejny odcinek od węzła Białystok Północ (Sochonie) do Dobrzyniewa Dużego.

Wniosek o decyzję środowiskową jest obecnie rozpatrywany i analizowany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Białymstoku. Planowane uzyskanie tej decyzji to wiosna 2021 roku.

 

WYG

Źródło, mapa, fot: GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
05.02.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie