27.03.2016

Kto zapłaci za lawetę w święta?

Okres świąteczny to trudny czas dla kierowców. Korki są normą i to nie tylko przy wjazdach i wyjazdach z miast, ale także w okolicach centrów handlowych i myjni. Użytkownicy ruchu drogowego muszą wykazać się wtedy wyjątkową czujnością. Zwłaszcza, że wzmożone kontrole prowadzi także Policja, która czuwa nad bezpieczeństwem podróżujących. Mimo podejmowanych środków zapobiegawczych części kierowców zapewne nie uda się uchronić przed przykrymi zdarzeniami drogowymi. Czy wiesz, jak poradzić sobie z trudną sytuacją na drodze? Czy w dzień wolny od pracy ktokolwiek udzieli nam pomocy?

Czy ubezpieczyciel odbierze telefon w święta?

Gwarancję skutecznego nawiązania kontaktu mamy oczywiście w przypadku pogotowia ratunkowego, policji czy straży pożarnej. Dla nich okres świąteczny to czas zwykłej pracy. Jednak kolizja w okresie świątecznym może zrodzić inny problem, o którym rzadko myślimy podpisując umowę z ubezpieczycielem. Co ze zgłoszeniem szkody w dzień wolny od pracy? Czy jakikolwiek pracownik zakładu ubezpieczeń przyjmie nasze zgłoszenie?

Okazuje się, że nie wszyscy ubezpieczyciele zapewniają taką możliwość. Co prawda część z nich przyjmuje zgłoszenia szkód przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, również w niedzielę i święta. Może się jednak okazać, że dzwoniąc na infolinię konkretnego zakładu ubezpieczeń spotkamy się z automatyczną prośbą o kontakt po świętach. Co zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim zachowajmy spokój. „Szkodę dobrze jest zgłosić możliwie szybko - mówi Natalia Grabowska z kancelarii odszkodowawczej VOTUM S.A. - jednak jeśli zrobimy to dzień czy dwa po zdarzeniu, zwłaszcza gdy ubezpieczyciel nie zapewnia możliwości zrobienia tego w dzień wolny od pracy, nie wpłynie to w żaden sposób na prawidłowość zgłoszenia”. Ważne jest, by zawiadomienia o szkodzie dokonać w terminie wskazanym przez ubezpieczyciela w umowie.

Jak poradzić sobie ze świąteczną stłuczką?

Kiedy dojdzie do świątecznej stłuczki, dużym ułatwieniem dla kierowcy jest posiadanie dodatkowego ubezpieczenia – AC wraz z Assistance. Jeśli przewidują to warunki zawartej umowy ubezpieczenia, poszkodowany kierowca otrzyma pomoc na miejscu zdarzenia – lawetę, która odholuje uszkodzone auto, a także pojazd zastępczy, który umożliwi kierowcy i jego rodzinie kontynuowanie podróży. W określonych przypadkach może zostać zapewniony także nocleg do czasu dostarczenia podróżnym środka transportu. Wszystkie te udogodnienia są zależne od warunków zwartej przez Ciebie umowy.

Inaczej sytuacja wygląda, gdy wypadek powstanie nie z naszej winy. Wówczas, zasadne byłoby żądanie pomocy od ubezpieczyciela OC sprawcy zdarzenia. Jednak poszkodowany musi sam zadbać o odpowiednie zabezpieczenie uszkodzonego auta oraz o samochód zastępczy. „Jeśli po wypadku pojazd nie jest w stanie poruszać się po drodze to powinien zostać odholowany na parking, z którego będzie można odebrać go później. – mówi ekspert VOTUM S.A. - Ważne by do tego miejsca miał także wgląd przedstawiciel ubezpieczyciela. Auto musi zostać odpowiednio zabezpieczone, by zakład ubezpieczeniowy nie podniósł później zarzutu zwiększenia szkody”.

Niestety poszkodowany przez innego kierującego będzie musiał sam zapłacić za lawetę, a dopiero później domagać się zwrotu od ubezpieczyciela sprawcy wypadku. Tak samo wygląda sprawa z autem zastępczym, o które musisz się sam zatroszczyć Warto pamiętać, że ubezpieczyciel szczegółowo sprawdzi, czy poniesione przez poszkodowanego koszty były uzasadnione i niezbędne.

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
04.29.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
28.04.2024

szukam pracy

Dodaj nowe ogoszenie