11.10.2021

Trasa Wschodnia bez ostatniego odcinka. Droga Północna – Wylotowa prawie gotowa [zdjęcia]

Kończy się budowa nowej ulicy, biegnącej od Północnej do Wylotowej, gdzie powstało rondo. To przedostatni fragment Trasy Wschodniej, do której zakończenia pozostanie odcinek od Wylotowej, z tunelem pod torami, do Sejneńskiej.

Suwalskie PDM, które w ubiegłym roku wygrało przetarg na „Budowę ulicy klasy G w Suwałkach na odcinku od ul. Północnej do ul. Wylotowej wraz ze skrzyżowaniem”, ma czas do końca października. Kosztem 4,1 mln zł (z tego 1,7 mln zł miasto pozyskało z Funduszu Dróg Samorządowych) zbudowało półkilometrowy odcinek oświetlonej ulicy z chodnikiem i ścieżką rowerową oraz zatoką autobusową, biegnący między osiedlem Kamena a Fabryką Mebli Forte, zakończony skrzyżowaniem w formie ronda. Do wykonania pozostały prace na niewielkim fragmencie ul. Wylotowej.  

Trasa Wschodnia, zwana też wschodnią obwodnicą Suwałk, ma usprawnić komunikację między osiedlem Północ a położonymi na południu miasta zakładami pracy. Najpierw wybudowano przedłużenie ulicy Leśnej z przecięciem Wojska Polskiego do Utraty, potem ulicę Rotmistrza Pileckiego od Armii Krajowej do Północnej, a także zmodernizowana została ul. Sejneńska niemal od przejazdu kolejowego do granic administracyjnych miasta. Ostatnio oddany do użytku fragment Trasy Wschodniej - ulica 100-lecia Niepodległości z mostem na Czarnej Hańczy i tunelem pod torami ułatwił ponadto wjazd do miasta od strony Sejn i Płociczna.

W oczekiwaniu na kolejarzy

- Także tunelem pod torami będzie wiódł łącznik Wylotowej i Sejneńskiej – informuje Łukasz Kurzyna, zastępca prezydenta Suwałk. – Ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła, ale tunel będzie o jedną trzecią tańszy od wiaduktu nad torami, który był brany pod uwagę wcześniej. Niższe też będą koszty wykupu terenów.

Dzisiaj trudno określić, ile będzie kosztowała i kiedy rozpocznie się budowa ostatniego fragmentu Trasy Wschodniej. Władze Suwałk po raz kolejny ubiegają się o dofinansowanie tej inwestycji, tym razem z Polskiego Ładu. W kwietniu, kiedy pod uwagę była brana jeszcze estakada, a nie tunel, we wniosku do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oszacowały wartość inwestycji na 42,8 mln zł, a kwotę dofinansowania na 20 mln zł.   

W lutym tego roku miasto rozstrzygnęło przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej budowy drogi gminnej od ulicy Wylotowej do ulicy Sejneńskiej wraz z niezbędną infrastrukturą. Kosztem 501 tys. zł dokumentację wykona pracownia Promar. Musi ona jednak poczekać na ostateczny projekt trasy szybkiej kolei Rail Baltica Ełk - Trakiszki (Granica Państwa) przez Suwałki. PKP PLK dysponują studium wykonalności, które w dużym przybliżeniu określa przebieg, w styczniu otworzyły oferty na wykonawcę dokumentacji projektowej, ale jeszcze go nie wyłoniły.

- Wykonawca miał on być wybrany do końca, potem września -  mówi Łukasz Kurzyna. - Czekamy, ponieważ nasz projektant musi mieć uzgodnione z PKP PLK wszystkie szczegóły.

Dokumentacja projektowa z określeniem kosztów może więc być gotowa  w przyszłym roku. Jeżeli tak się stanie i uda się znaleźć źródła dofinansowania oraz rozstrzygnąć przetarg na wykonawcę inwestycji, ostatni odcinek Trasy Wschodniej od Wylotowej do Sejneńskiej mógłby być budowany w latach 2023-2024.

Wojciech Drażba

[17.10.2018] Trasa Wschodnia. Ulicą Leśną od Raczkowskiej aż do Utraty [wideo i zdjęcia]


udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Zapraszamy na relację na żywo


Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle


Ślepsk Malow Suwałki

29.03.2024
20:30

Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
03.29.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
28.03.2024

mieszkanie

Dodaj nowe ogoszenie