09.01.2022

Trasa Wschodnia - są pieniądze na połowę ostatniego odcinka, nie ma projektu. W tym roku pół miliona

Niedawno na szacowaną na 40 mln zł budowę ulicy, która powiedzie od Sejneńskiej ul. Przemysłową, tunelem pod torami do Wylotowej, miasto otrzymało z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg 50 procent kosztów, czyli 20 mln zł. W tym roku wyda jednak na tę inwestycje tylko pół miliona.

Wszystko przez to, że nie ma jeszcze projektu przebiegu przez Suwałki trasy szybkiej kolei Rail Baltica. PKP PLK S.A. dopiero kilka tygodni temu wyłoniły wykonawcę, który w latach 2022-2023 ma zaprojektować odcinek Rail Baltiki od Ełku przez Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach. Władze Suwałk, którym zależy na tym, by miejski fragment linii kolejowej został zaprojektowany jak najszybciej, jeszcze w styczniu mają spotkać się z gdańskim wykonawcą.

Szczegółowe uzgodnienia niebędne są pracowni Promar z Pelplina, która jeszcze w 2020 roku wygrała przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej drogi od ulicy Wylotowej do ulicy Sejneńskiej wraz z niezbędną infrastrukturą. Miasto zapłaci za tę usługę 500 tys. zł i taką też kwotę zarezerwowało w tym roku na zakończenie budowy tzw. Wschodniej Obwodnicy Suwałk.

Brakujące 20 mln zł lub przynajmniej część tej kwoty, władze próbują pozyskać z innych żródeł zewnętrznych - rządowych bądź Unii Europejskiej. Ta ostatnia, za pośrednictwem Regionalnego Programu Operacyjnego dofinansowała zresztą lwia część zbudowanych juz odcinków: przedłużenia ulicy Leśnej do utraty z przebiciem Wojska Polskiego, ulicę Rotmistrza Witolda Pileckiego, łączącą Utratę z Sejneńską ulicę 100-lecia Niepodleglości z rondem na Utracie, tunelem pod torami i mostrzem na Czarnej Hańczy, oraz ulicę od Północnej wzdluż Fabryki Mebli Forte do ul. Wylotowej.

Wszystko wskazuje na to, że odcinek od Wylotowej do Sejneńskiej bedzie budowany w latach 2023 i 2024. To wtedy powstanie brakujący odcinek Trasy Wschodniej i zmaterializuje się koncepcja sięgająca jescze lat 80. ub. wieku.

Wschodnia obwodnica Suwałk

Trasa Wschodnia, w istocie mała obwodnica Suwałk, miała za zadanie poprawić słabo skomunikowaną wschodnią stronę miasta.

Ponadto droga ta miała wyeliminować zagrożenie, płynące z ewentualnego zdarzenia drogowego, do którego mogłoby dojść na przejeździe kolejowym przecinającym ul. Sejneńską. W przypadku kolizji drogowej lub wypadku na tym odcinku istniało zagrożenie odcięcia Suwałk od drogi wylotowej na Sejny. Oprócz alternatywnego rozwiązania komunikacyjnego projekt trasy wschodniej obejmował także generalną przebudowę przejazdu kolejowego - wiadukt lub tunel przebiegający pod torami. Obecnie już wiadomo, że będzie to tunel, podbnie jak na drodze do Okuniowca i Nowej Wsi.

Pierwszy krok

Pierwszy krok na budowie tzw. wschodniej obwodnicy Suwałk zrobiono w latach 80-tych ubiegłego wieku. To wówczas zbudowano podziemną infrastrukturę na odcinku od ul. Pułaskiego do Północnej, czyli dzisiaj nowej ulicy Rotmistrza Pileckiego. Rury m.in. kanalizacji deszczowej zasypano i prace przerwano na, jak się wówczas mówiło, ”kilka lat”.

Przedstawiciele Urzędu Miasta przytaczali wówczas następujące argumenty za budową tej drogi:

- inwestycja zostanie na wykonana gruntach od dawna przeznaczonych na ten cel,

- nastąpi odciążenie i udrożnienie ruchu przez miasto, skutecznie połączy ul. Pułaskiego (czyli os. Północ) z ul. Sejneńską (wyjazd na: Krzywe, St. Folwark, Sejny).

Dwie koncepcje

Potem nastąpiła długie oczekiwanie. W 2004 roku, projektanci z Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku przedstawili władzom miasta dwa projekty obwodnic: wschodniej i zachodniej. Wschodnia kosztować miała 400 milionów. Jej budowa miałaby zacząć się za pięć lat, czyli w 2009 roku.

Budowa zachodniej obwodnicy miała ruszyć w 2014 roku. Prace rozpoczęły się później. Przetarg na budowę obwodnicy wygrała firma Budimex, z którą podpisano umowę 29 września 2015r. Wartość kontraktu budowlanego to 299,5 mln zł, natomiast wartość całej inwestycji z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów gruntów, prac archeologicznych, nadzoru i robót, to 391 mln zł. Inwestycja powstała przy dofinansowaniu Unii Europejskiej z instrumentu Łącząc Europę (CEF). Uroczyste oddanie do użytku inwestycji nastąpił 13 kwietnia 2019 roku.

Obwodnica Suwałk jest drogą dwujezdniową o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Jej nawierzchnia została wykonana w technologii betonu cementowego i jest w pełni przystosowana do przyjęcia ruchu ciężkiego o nacisku 11,5 t na oś.

Droga omija Suwałki od zachodu i północy. Na węźle Suwałki Południe łączy się z dwujezdniową obwodnicą Augustowa, tworząc tym samym spójny fragment drogi S61 o łącznej długości 25,5 km. Inwestycja kończy się na węźle „Suwałki Północ”. Kolejny odcinek S61 z Suwałk do granicy państwa w Budzisku ma zostać oddany do użytku w III kwartale bieżącego roku.

Etapy Trasy Wschodniej

Kompleksowy plan dotyczący budowy tzw. Trasy Wschodniej zaczął być realizowany dopiero kilka lat temu.

Najpierw, w październiku 2018 kosztem 17,8 mln zł wybudowano przedłużenie ulicy Leśnej z przecięciem Wojska Polskiego do Utraty.

Rok później, w listopadzie 2019 kosztem ok. 20 mln zł oddana została do użytku ulica Rotmistrza Pileckiego, a także zmodernizowana została ul. Sejneńska - niemal od przejazdu kolejowego do granic administracyjnych miasta.

Następnie, w grudniu 2020 r. oddano do użytku fragment Trasy Wschodniej - ulicę 100-lecia Niepodległości z mostem na Czarnej Hańczy i tunelem pod torami ułatwił ponadto wjazd do miasta od strony Sejn i Płociczna. W sumie, ta inwestycja pochłonęła około 38 mln zł.

Jesienią 2021 roku zakończyła się budowa kolejnej nowej ulicy, biegnącej od Północnej do Wylotowej, gdzie powstało rondo. To był 700-metrowy, kosztjący 4 mln zł, przedostatni fragment Trasy Wschodniej.

Teraz czas na ostatni odcinek. Ile on będzie kosztował - 40 mln zł czy więcej, okaże sie dopoero po rozstrzygnięciu przetargu na wykonawcę. W ten sposób Suwałki doczekają się wreszcie dwóch obwodnic.

WYG, WD


udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
01.24.2022 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4937 4.5845
USD 0.00% 3.9592 4.0392
GBP 0.00% 5.3723 5.4809
CHF 0.00% 4.3445 4.4323
22.01.2022

Pracownik biurowy

Dodaj nowe ogoszenie